معرفی رشته حقوق کیفری و جرم شناسی

معرفی رشته حقوق کیفری و جرم شناسی

حقوق کیفری در مفهوم امروزی آن، رشته ای نظام مند و دارای اصول و قواعد کلی ناظر بر جنبه های ماهوی و شکلی مستقل از هم است، که با تمامِ ابعاد زندگی فردی و اجتماعی شهروندان در ارتباطِ تنگاتنگ است. تحول روزافزون درجوامع مختلف باعث شده تا این رشته، به یکی از پرشتاب ترین گرایشهای حقوق تبدیل شود، چرا که به تناسب تحول در سبک زندگی انسانها، روشهای ارتکاب جرم نیز نو به نو روزآمد شده و مسائل جدیدی را پیش روی نهادهای کنترل کننده جرم قرار می دهد.

 در یک چنین بستری، رشته حقوق کیفری با استفاده از دستاوردهای سایر رشته های علمی (حقوقی و غیرحقوقی) می کوشد تا تحلیل درستی از عدالت کیفری به دست داده و راهکارهای مناسب برای اصلاح آن را عرضه دارد. در این راستا، با تلفیق علوم جرمشناسی و کیفرشناسی، که از جمله علوم میان رشته ای نسبتاً نوظهوراست، رشته ی "حقوق کیفری و جرمشناسی " به وجود آمده تا ضمن نگاه به واقعیت های پدیده مجرمانه در جامعه، قواعد الزام آور کیفری را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. رشته مذکور از سال 1394 در دانشگاه علم وفرهنگ راه اندازی شده است و تاکنون فارغ التحصیلان زیادی با مناصب  ومشاغل حقوقی، وکالتی و قضایی  تحویل جامعه داده است.

الف) مدت دوره

طول دوره کارشناسی ارشد حقوق کیفری و جرم شناسی  دوسال مشتمل بر سه نیمسال آموزشی و یک نیمسال پژوهشی (پایان نامه ) است. هردانشجو باید 32 واحد را طبق برنامه ریزی تحصیلی بگذراند که  شامل دروس اختصاصی اعم از الزامی و اختیاری 28 واحد و 4 واحدپایان نامه است.

ب) هدف دوره

هدف از این دوره تربیت کارشناس ارشد در رشته حقوق کیفری و جرم شناسی است که این مهم از طریق بالابردن سطح اطلاعات  و آگاهی و بینش دانش آموختگان دوره کارشناسی توأم با آموزش روش تحقیق و تقویت قدرت استنباط و تجزیه و تحلیل مسائل بدست خواهد آمد.